10. 9. 2024

Obyvatelé Ktové či Hrubé Skály trpí tranzitem dopravy už dlouhé roky. Není to ale kvůli ekologům, kteří přeložku silnice mimo obydlená sídla blokují. Je to především vina Ministerstva dopravy a místních politiků, kteří neustále tlačí řešení zbytečně drahá a dopravně nesmyslná.

V roce 2012 byly zveřejněny výsledky územní studie zpracované Ministerstvem pro místní rozvoj. V novinách se pak objevily titulky: Dálnice přes Český ráj nebude. Je drahá a zbytečná.[1]

„Vypadalo to, že stát konečně dostal rozum. Na základě vyhodnocení intenzit tranzitní dopravy mezi Turnovem a Jičínem okolo 7 000 aut denně bylo jednoznačně konstatováno, že tu není nutné dělat čtyřpruhovou dálnici. Stačí citlivě do krajiny, v trase stávající silnice I/35, umístit silnici se střídavým trojpruhem pro předjíždění kamionů. Obytná sídla bylo možné obkroužit menšími obchvaty,“ popisuje výsledky studie MMR Jindřich Felcman, kandidát do krajského zastupitelstva za Zelené a profesí územní plánovač.

Obr.: Výřez ze studie Ministerstva pro místní rozvoj z roku 2012. K nejúspornější variantě vedoucí převážně v trase stávající I/35 s menšími obchvaty sídel (označena šipkami) je v ní napsáno: „Významnou linií je v tomto úseku železniční trať Turnov – Jičín, která je vedena v jižním souběhu se stávající silnici I/35 po hranici CHKO Český ráj. Pro omezení rozsahu fragmentace území se nabízí využití společného koridoru (tělesa) pro vedení obou dopravních tahů, zvláště pak v případě její sledované modernizace.“[1]

Uběhlo 10 let a zažíváme déjà vu. Ministerstvo dopravy přichází s řešením silnice dálničního typu, podstatná část úseku má čtyři pruhy, vysoká návrhová rychlost vyvolává nutnost ohromných stavebních objektů – estakád a dlouhých mostů. Ze stávající trasy silnice I/35 se navržená trasa podstatně odchyluje a přibližuje se po doposud nezasažené krajině Rovensku pod Troskami.

„Takže jsme, kde jsme byli před patnácti lety. Tehdy se proti necitlivému návrhu dálnice zvedl ohromný odpor a příprava se zasekla. Teď sedělo v sále turnovské Střelnice, kde se snažil ministr dopravy Martin Kupka řešení silnice obhájit, desítky naštvaných odpůrců, výhrady proti řešení má i Správa CHKO Český Ráj. Opět hrozí, že celý proces bude napadán a silnice se nikdy nepostaví. Obyvatelé Ktové či Hrubé Skály by za tohle selhání měli poděkovat hlavně ministrovi Kupkovi,“ uzavírá Felcman, který byl přítomný na debatě ministra dopravy Martina Kupky s občany v turnovském kulturním domě Střelnice dne 9. 9. 2024.

[1] https://mmr.gov.cz/cs/ministerstvo/stavebni-pravo/koncepce-a-strategie/uzemni-studie-porizovane-mmr/uzemni-studie-koridoru-kapacitni-silnice-s5-usek

[1] https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/dalnice-pres-cesky-raj-nebude.A140416_112934_liberec-zpravy_ddt